Spreektekst raadslid Arjen Vroegop over de Regionale Energie Strategie.

staan wij nog achter uitvoering van de RES1.0. Dat staat immers ook in ons coalitiedocument.

De herijking heeft 3 elementen opgeleverd. Over het toevoegen van zoekgebied 31 (zonne- energie afslag A9)  kan ik kort zijn. Dat heeft onze steun. Op de andere onderdelen:  toevoegen wind aan kleiner zoekgebied 13 en de energieroute hebben we wel wat op te merken.

Allereerst zoekgebied 13-  een windmolen tussen de bollen

De VVD heeft samen met andere partijen medio ’21 een motie ingediend die oproept tot onderzoek naar een windmolen aan de oostzijde van zoekgebied 13. Dit omdat anders de uitkomst van het intensieve RES traject er schamel af zou komen.  Binnen VVD Heiloo heeft dat toen al veel discussie opgeleverd.

Voor VVD Heiloo waait de wind nu uit een andere hoek. We zien nu 3 jaar later dat het provinciaal en landelijk beleid uitgaat van wind op zee, en bij voorkeur niet op land. Daarnaast is de problematiek met netcongestie nog even groot en ligt de oplossing nog ver weg.

De motie uit ’21 riep op tot onderzoek naar aanleg van 1 of enkele windmolens met dezelfde tiphoogte als die van Boekelermeer.  Nadien en tot zeer recent kregen we signalen dat Heiloo nauwelijks invloed heeft op het type windmolen en dat momenteel windmolens met een tiphoogte van 300mtr gangbaar zijn. Dat is dus hoger dan de Eiffeltoren op nauwelijks een kilometer van Plan Oost of Ypestein. Het is niet toelaatbaar dat we hierin meegaan.

Ik noemde al wat argumenten maar participatie van omwonenden en belanghebbenden is in dezen ontzettend belangrijk.

Kende RES 1.0 nog een uitgebreid participatietraject, de herijking tbv RES 2.0 moest het doen met een bericht in de regionale krant, de raadsinformatiebrief en de inwonersbrief van 17 mei 24. Die brief kwam als een donderslag bij heldere hemel voor bewonersplatform Plan Oost. Indien we als Raad nu besluiten zoekgebied 13 voor functie wind toe te voegen mogen bewoners nadien meepraten over een voldongen feit. Zeg maar de kleur van de molen. Dat is niet de juiste weg.

De VVD steunt de oproep van bewoners uit plan Oost en Ypestein die stellen dat het toch raar is dat de energieleverende geluidswal mogelijk niet zou passen in het landschap terwijl 1 of meer windmolens hoger dan de Eiffeltoren wel zouden passen? Dat is niet uit te leggen. De reactie van het college op de visualisatie vinden we vooral verdedigend en ook onjuist omdat een tiphoogte van 125 en 200 meter is geschetst, terwijl het om 300mtr kan gaan. Kortom, het geluid van de bewoners moet qua proces en boodschap terugkomen in dit onderdeel van het besluit.

De VVD is dus dankbaar voor dat onderzoek waartoe ze destijds opriep en legt het voorstel nu naast zich neer. Ik kondig bij deze een amendement aan waarmee het voorstel mbt zoekgebied 13 uit het voorstel wordt gehaald. Voor de VVD geen extra windmolens naast die in zoekgebied 22.

Ten tweede voorzitter, de energieleverende geluidswal of ook wel Energieroute Nrd Holland

In de RIB van december 21 wordt gesproken over de voorkeursvariant: zonne-energie op aarden wal bij Ypestein, en een koppelkans zonnewal of -scherm bij plan Oost. Het zonnescherm betreft BPL gebied, de zonnewal betreft NNN gebied. Er ontstaat het beeld dat op individueel niveau vanuit de provincie er weinig enthousiasme was voor de het stuk bij plan Oost. De VVD heeft contact gelegd met Provinciale Staten. Er blijkt geen besluit hierover door gedeputeerde staten genomen te zijn. Sterker nog de energieleverende geluidswal past prima in staand BPL beleid. Wij constateren dat deze afwijzing dan dus een persoonlijke oprisping zonder onderbouwing was van een GL-gedeputeerde.

Vraag aan de wethouder: (1) is hij op de hoogte van het feit dat het beleid van provincie Noord-Holland zo geformuleerd is dat, met behoud van landschappelijke kernkwaliteiten, ruimte wordt geboden aan ontwikkelingen in BPL gebieden voor bijvoorbeeld een energieleverende geluidswal[1]? En (2) wat is nu de bestuurlijke reactie vanuit Noord-Holland?

In het raadsvoorstel staat dat het college in februari een besluit tav de voorkeursvariant heeft genomen. De VVD maakt daaruit op dat plan Oost vwb het College voorlopig afvalt en dat het proces bij Ypestein doorgaat.

2 vragen aan de wethouder: (1) klopt dat?; (2) waarom is de raad niet eerder hierover geïnformeerd en had dat niet gemoeten? De VVD maakt zich sterk voor zowel het deel bij Ypestein als bij plan Oost.

Afsluitend:

De VVD ziet graag dat RES 1.0 inclusief zonne-energie bij afslag A9 en de Energieroute verder worden uitgevoerd, en dankt het college voor het onderzoek naar een windmolen in zoekgebied 13, maar doet daar verder niets mee. Geen Eiffeltorens onder de rook van Heiloo!