De Kadernota

Betreft:

Bijdrage VVD Heiloo bij de algemene beschouwingen over de kadernota

Voorzitter,

Vanavond behandelen wij de eerste kadernota van dit college. We zijn blij dat na plezierige en in goede sfeer verlopen onderhandelingen dit college gevormd is.

Voordat ik nu inga op een aantal aspecten van deze kadernota wil ik graag het college en de ambtelijke ondersteuning danken voor de duidelijke tekst en de heldere uitleg die gegeven is tijdens de raadsinformatieavond en voor de beantwoording van de gestelde vragen.

KADERNOTA

Nu het college nog maar zo kort geleden gevormd is, is het vanzelfsprekend dat deze kadernota beleidsarm is. We wachten op de uitwerking van de plannen in het uitwerkingsdocument. Over het belang van een snelle publicatie hiervan heeft de coalitie een motie ingediend. Wij rekenen erop dat het college zich zal kunnen conformeren aan het hierin geschetste tijdpad.

Dit najaar en begin 2023 wordt uur “U” voor belangrijke plannen in Heiloo, namelijk bestemmingsplannen voor A9, Zandzoom en Vennewatersweg en daarbij besluitvorming over het verkeersplan voor Heiloo. Allemaal zeer belangrijke onderwerpen,  want deze dragen direct bij aan de leefbaarheid, bereikbaarheid en de woningbehoefte in ons dorp. Het komt er dus voor zowel het College als ook de Raad echt op aan de komende tijd. De VVD vreest dat een tegenstem alleen maar om een tegenstem in dezen eerder bijdraagt aan verdere polarisatie, verpaupering en terugkeer naar de oertijd en roept op daar verstandig mee om te gaan. Halen de plannen ook deze keer niet de eindstreep, dan ontstaat een chaotische situatie waar in ieder geval het overgrote merendeel van Heiloo inclusief de mensen met een smalle beurs veel last van gaan hebben.

De VVD fractie is zich ervan bewust dat we ons in roerige en onzekere tijden bevinden. Niet alleen de komst van een grote groep vluchtelingen, maar ook de enorme druk die de aanzwellende toestroom van al dan niet kansrijke asielzoekers op onze voorzieningen legt, betekenen extra werk voor ons bestuur en onze ambtenaren. De VVD heeft schoorvoetend ingestemd met de opvang in de sporthal van mensen voor wie geen opvangplek in Ter Apel was, maar houdt de burgemeester aan de belofte dat dit voor maximaal 4 weken zal zijn, te rekenen vanaf vrijdag 8 juli jl.

Een tweede bron van zorg is het meerjarenperspectief. Het geschetste beeld t/m 2025 ziet er niet ongunstig uit, maar vanaf 2026 lijkt het rijk vergeten te zijn dat de gemeenten steeds meer taken toegeschoven krijgen. Wij zijn verheugd te constateren dat het laatste VNG-congres met grote meerderheid een motie heeft aangenomen waarin het rijk wordt opgeroepen om uiterlijk in september a.s. een perspectief te bieden over de financiën na 2025 en wij onderschrijven de stelling van Jan van Zanen: ‘geen taken zonder knaken’. Wij gaan ervan uit dat dit perspectief dan meegenomen gaat worden door het college bij het opstellen van de begroting in het komend najaar.

Nog een enkele opmerking over het financiële plaatje:

• Het perspectief voor 2023 lijkt gunstig met een voordelig voorspeld saldo van iets meer dan 1.1 miljoen euro. Echter, we hoeven niet over orakel-kwaliteiten te beschikken om nu al te voorspellen dat het uiteindelijk resultaat waarschijnlijk minder zal zijn en dat het college alle zeilen zal moeten bijzetten om het eindresultaat in ieder geval in de plus te houden. Op basis van deze kadernota hebben wij zonder al te veel moeite een top 13 van onzekerheden kunnen maken; in volkomen willekeurige volgorde:

Ø  extra kosten aan de afslag A9 door de vertraging en de gestegen materiaalkosten;

Ø  investeringen in het nieuwe gemeentehuis;

Ø  de energieprijzen;

Ø  de inflatie;

Ø  de grondstoffenprijzen;

Ø  de jeugdzorg;

Ø  de opschalingskorting vanaf 2026;

Ø  de herijking van het gemeentefonds;

Ø  de energietransitie;

Ø  de verlevendiging van ’t Loo;

Ø  de bouw van de 2e sporthal;

Ø  de renovatie van de muziekschool;

Ø  de open einde regeling van de subsidie peuteropvang;

Het lijkt ons een goede zaak als het college toezegt dat over de ontwkkelingen mbt deze en andere zaken waarbij eventuele tegenvallers niet onmogelijk zijn, de raad regelmatig op de hoogte wordt gehouden en dus de actieve informatieplicht niet verontachtzaamt.

AANDACHTSPUNTEN

De volgende punten wil de VVD Heiloo ook nog graag onder de aandacht van het college brengen:

• Wij maken ons zorgen over de ontwikkelingen bij de BUCH. Wij zijn erg geschrokken van de muur waar onze RKC tegenaan liep bij hun verzoek om medewerking. Het argument was een capaciteitsprobleem. Onze raad heeft nooit een melding ontvangen van de BUCH directie noch van ons college dat er een capaciteitsprobleem is. Tijdens de raadsvergadering van 27 juni heeft de raad unaniem bij monde van de voorzitter van de auditcommissie gevraagd om zo’n overzicht. Dat is bij mijn weten nog niet ontvangen. Wanneer kunnen wij een helder overzicht verwachten van de knelpunten bij de werkorganisatie BUCH en het plan van aanpak voor de oplossing hiervan?

• Tijdens diezelfde raadsvergadering heeft de burgemeester gesteld dat er wat haar betreft geen sprake was van een conflict met de RKC en dat zij hen ging uitnodigen voor een gesprek. Heeft dit inmiddels plaatsgevonden en zo ja, wat waren de conclusies en afspraken?

• Wij zijn verheugd dat er extra capaciteit voor BOA’s komt, maar zien ook dat de extra middelen niet direct aan de gemeente Heiloo ten goede komen, maar doorgesluisd worden naar de werkorganisatie BUCH. Als je de extra gelden hiervoor van de 4 BUCH-gemeenten optelt, is onze inschatting dat er zo’n 2 fte aan extra BOA’s aangesteld kan worden. Gezien het belang dat de VVD hecht aan de openbare orde en veiligheid lijkt het ons goed dat er een plan van inzet van deze extra BOA’s aan de raad wordt voorgelegd, opdat wij kunnen zien hoe deze extra inzet gestalte krijgt. Kan de portefeulliehouder dit toezeggen? En zo ja, wanneer kunnen wij dat verwachten?

• In de regionale pers zijn diverse alarmerende berichten te lezen geweest over de ontwikkelingen in de jeugdzorg en het afhaken van een of meerdere kleine doch juist succesvolle praktijken. De VVD is bezig met een eigen onderzoek naar wat er wel en niet gebeurd is en moet gebeuren. De reultaten hiervan zullen we meenemen als we gaan spreken over de komende aanbesteding. Wij verzoeken de portefeuillehouder dat de raad het liefst nog voor het zomerreces en anders spoedig daarna een memo ontvangt over de aanbesteding van de jeugdzorg in de regio, waarin ook is opgenomen op welke momenten onze raad hierover iets kan uitspreken.

• Dit jaar herdenken we twee belangrijke historische gebeurtenissen: in 1572, dus 450 jaar geleden, veroverden de Geuzen de stad Den Briel, wat de facto de geboorte van de onafhankelijke Nederlandse staat betekende. En precies 100 jaar later was er bijna een einde gekomen aan dit onafhankelijke bestaan, want wij kennen 1672 als het rampjaar, waarin men radeloos, reddeloos en redeloos was. Maar door alert optreden en versterking aan de grenzen kwamen de Fransen niet voorbij de Hollandse Waterlinie en versloeg Michiel de Ruyter de gecombineerde Engels-Franse vloot. Ik trek dit graag door naar het heden: de VVD is ervan overtuigd dat we met inventiviteit en kordaat optreden veel van de bedreigingen en uitdagingen die op ons afkomen, tot een goed einde kunnen brengen, omdanks de soms sombere verhalen van de oppositie.

• Samenvattend, de VVD heeft vertrouwen in de daadkracht van dit college en steunt de voostellen die het doet bij deze kadernota.