René van Splunteren over het nieuwe college.

Bij de behandeling van het collegeakkoord heeft René van Splunteren als fractievoorzitter de volgende tekst uitgesproken:

Hoewel het geen avond moet worden waarin we over en weer complimenten blijven uitdelen, wil ik hierbij toch allereerst H2000 bedanken die als winnaar bij de verkiezingen op een juiste wijze het initiatief heeft genomen om te komen tot de vorming van een nieuw college. Zowel de keuze van de verkenner als van de informateur was een goede. Ook waarderen wij het uitgangspunt dat kwaliteit de voorrang heeft gekregen boven snelheid. Kortom, de sfeer gedurende de afgelopen weken was uitstekend. Voor alle partijen was het soms slikken en soms het scoren van een punt, maar volgens ons heeft niemand van de betrokken partijen iets geheel tegen de zin moeten accepteren. Dat vervolgens ook Heiloo Lokaal dit akkoord heeft medeondertekend juichen wij toe. Het draagvlak is hierdoor nog meer versterkt.

De VVD had tevoren over twee punten gesteld dat deze niet onderhandelbaar waren, namelijk de realisatie van de afslag A9 en het zo snel mogelijk herstellen van het bestemmingsplan Zandzoom volgens de vigerende afspraken. Deze punten zijn tot ons grote genoegen opgenomen in dit akkoord. Andere voor de VVD belangrijke onderwerpen, zoals duurzaamheid, energietransitie, het verkeersplan, voorzichtigheid met de lasten voor de inwoners en een verstandig financieel beleid zijn ook op een goede manier verwoord.

Samengevat zijn wij van mening dat dit een uitstekend akkoord is met opdrachten voor het nieuwe college waarmee Heiloo niet alleen voor de komende 4 jaar veel stappen in de richting van een duurzame toekomst zal zetten, maar zelfs voor een nog veel langduriger periode. Uiteraard geldt dit voor zover wij ons beleid kunnen bepalen. We zijn ook afhankelijk van landelijke en soms zelfs internationale ontwikkelingen en die hebben we niet altijd in de hand.