Iedereen doet er toe!

Beste mensen van Heiloo, sinds 2018 ben ik bevoorrecht om namens u in de gemeenteraad van Heiloo plaats te nemen. Geboren in Limmen woon ik nu al 23 jaar met heel veel plezier in Heiloo.  Het dorp en deze omgeving liggen me na aan het hart.

In de afgelopen vier jaar heb ik me ingezet voor alle Heiloo’ers op het gebied van het sociaal domein. Hoewel veel beleid van bovenaf wordt bepaald, zoek ik toch altijd de nuances die het verschil kunnen maken. Tenslotte moet iedereen die zorg nodig heeft, deze krijgen. Tegelijkertijd moeten we er daarbij ook voor zorgen dat het betaalbaar blijft, zodat ook in de toekomst onze kinderen ook van ons welvarend land mogen genieten.

Sport is ontzettend belangrijk voor onze gezondheid en daarom ben ik ontzettend blij dat de tweede nieuwe sporthal gebouwd gaat worden. In goede samenwerking met de Sportraad is hier een initiatief tot stand gekomen, waardoor er straks veel meer clubs en inwoners op een mooie locatie allerlei sporten beoefend kunnen worden. Hoogtepunt is toch wel het ondertekenen van het convenant tussen de Gemeente en de Sportraad waardoor de samenwerking tussen die twee nog intensiever gaat plaatsvinden.

Ook cultuur is een must; met veel positiviteit kijk ik naar de plannen om de Muziek- en Dansschool te vernieuwen.

De afgelopen jaren heb ik me ingezet om onze Jongerenraad op te richten. Ik denk dat het belangrijk is om ook de jongeren te horen en ze mee te nemen in de besluitvorming binnen ons mooie Heiloo.

In 2022 begint een nieuwe samenwerking in de regio op het gebied van participatie. Dit betekent dat werkzoekenden en werkgevers bij elkaar worden gebracht in de regio. Doel van deze samenwerking is om iedereen, echt iedereen, deel te laten nemen aan onze samenleving door (vrijwilligers-) werk te accepteren en mogelijk te maken; hierdoor krijgt iedereen het gevoel erbij te horen, ertoe te doen, een bijdrage te leveren, waardevol te zijn. En zeg nou eerlijk: dat wil toch iedereen?

Op 10 september jl. ben ik mee geweest op werkbezoek naar andere gemeenten om te proeven hoe anderen deze participatie succesvol hebben geïmplementeerd. Ook de GGZ binnen onze gemeente zou hier prima bij aan kunnen sluiten en tegelijkertijd de statushouders die wij toegewezen krijgen. Des te sneller zij integreren, met inzet, goede ondersteuning en volgens Nederlandse normen en waarden, volgt er een mooie inclusieve samenleving.

Tenslotte wil ik iedereen een gezellig Sinterklaasfeest toewensen.

Brenda Bruin, VVD Heiloo