Westerweg 279

Westerweg 279– hoe om te gaan met nieuwbouw op inbreilocaties?

Westerweg 279 is inmiddels een rotte kies aan het worden. Na een winkel met paardrijartikelen en een plantenhal staat het nu leeg. Goed dus dat de eigenaar een professionele ontwikkelaar bij de hand heeft genomen om daar conform het gemeentelijk beleid woningen te gaan bouwen.

De VVD is er geen voorstander van dat op elke inbreilocatie de grens van het maximaal toelaatbare aantal woningen gebouwd wordt. Dat heeft teveel impact op de omgeving en gaat ten koste van de leefbaarheid.

Bouwen op inbreilocaties kan ondanks ruimte voor inspraak en goed overleg toch ertoe leiden dat 1 van de partijen zich niet gehoord voelt en daar werk van maakt. Daarom is de inspraakfase zo van belang. Helaas constateren we dat op de locatie aan de Westerweg 279 een aantal omwonenden en de betrokken projectontwikkelaar zich vooralsnog niet kunnen vinden. De standpunten liggen ondanks de eerdere bereidheid van allen om in gesprek te gaan nog ver uit elkaar.

De VVD heeft er bij het college van B&W op aangedrongen dat er mediation of tenminste een goed gesprek plaats moet hebben. Doel daarvan is beter begrip voor standpunten en zo eventueel op onderdelen aanpassing van het plan.

Een actieve faciliterende rol van de gemeente, bijvoorbeeld als broker of gesprekleider, is zeker gezien de ligging van veel inbreilocaties in Heiloo van groot belang. Gebeurt dat niet dan is de kans groot dat op veel van de 40-50 inbreilocaties in Heiloo allerlei sociaal ontwrichtende juridische procedures ontstaan.

De VVD hoopt dat partijen bij de Westerweg 279 dichter bijeen zullen komen, en zal de situatie daar en ook bij de andere locaties goed volgen.