Algemene Beschouwingen

Mijnheer de Voorzitter,

Vanavond ligt de eerste en tevens laatste kadernota van dit college voor. We zijn blij dat na de ontstane crisis in het najaar van 2020 diverse partijen hun steun hebben uitgesproken voor het nieuwe college en het programma ‘Bouwen aan Heiloo’. De journalist van het NHD stelde meteen bij het begin van dit college dat zo’n grote meerderheid in de raad het gevaar van ‘free riders’ kon creëren, maar op dit moment kan ik constateren dat dit niet het geval is geweest. We gaan eendrachtig de verkiezingen van 16 maart tegemoet en zijn benieuwd wat het oordeel van de kiezer zal zijn op de voorbije gebeurtenissen.

Voordat ik nu inga op een aantal aspecten van deze kadernota wil ik graag het college en de ambtelijke ondersteuning danken voor de duidelijke tekst en de heldere uitleg die gegeven is tijdens de raadsinformatieavond en voor de beantwoording van de gestelde vragen.

KADERNOTA

De VVD fractie is zich ervan bewust dat we ons in roerige en onzekere tijden bevinden. De staatsschuld is naar ongekende hoogten gestegen en de Coronacrisis laat ook onze gemeente niet onberoerd. Het ziet er gelukkig naar uit dat de genomen maatregelen en de vaccinatiecampagne hun vruchten afwerpen. Een van de bewijzen hiervan is dat we – voor het eerst in lange tijd – ook als gemeenteraad weer een fysieke reguliere raadsvergadering kunnen houden. Gelet op de huidge situatie zal de VVD daarom nu geen uitgebreide beschouwingen houden met allerlei wensenlijstjes, maar gaan wij ons tot een aantal hoofdpunten beperken:

• Het geschetste beeld en het financiële plaatje is misschien niet het allermooiste, maar gelet op de omstandigheden zijn wij niet ontevreden. Er is voor 2022 een positief perspectief geschetst en hoewel de jaren daarna een negatief resultaat laten zien, zijn wij het met het college eens dat de prognoses zoveel onzekerheid bevatten dat het nu niet nodig is om allerlei bezuinigingen te gaan doorvoeren.
  • Voor de tekorten in het sociale domein is een flinke financiële impuls toegezegd door het rijk. Deze is wel te verwachten, maar nog niet verwerkt in de cijfers. Weliswaar zijn dit incidentele gelden, maar zij zullen op korte termijn zeker de situatie – met name bij de jeugdzorg – verlichten. Het wachten is nog wel op een meer structurele oplossing.
  • Voor een aantal zaken – denk aan het abonnementstarief in de WMO, de herijking van het gemeentefonds en de straf voor gemeenten met een laag percentage OZB – is het wachten op het nieuwe regeerakkoord. Wij zijn optimistisch en verwachten dat een akkoord met in ieder geval twee liberale partijen een positief effect zal hebben op ons als gemeente en op het hele land.
  • Voor wat betreft het Sociaal Domein zijn we verheugd om te zien dat het college niet alleen wacht op meer geld vanuit het Rijk, maar ook in de eigen organisatie streeft naar zo veel mogelijk efficiëntie en naleving van de contracten die sinds 2015 zijn afgesloten. Tenslotte staat de VVD voor goede zorg voor iedereen die dit nodig heeft.

Nu het laatste jaar van deze raadsperiode is aangebroken, is het goed gebruik om terug te kijken naar wat er is bereikt in deze periode. Wij willen graag de volgende onderwerpen noemen die dit college op zijn conto kan schrijven, waarbij wij ook zeker niet de rol en de inspanningen van de vorige wethouder van financiën, grote projecten en economische zaken willen bagatelliseren. Wij denken dan aan:

• De geluidschermen langs het spoor die een belangrijke reductie van het spoorweggeluid in het centrum zullen realiseren;
  • De hernieuwde aanpak van bestemmingpslan afslag A9 en de aanpassingen aan de Vennewatersweg;
  • De bouw van de 2e sporthal;
  • Het begin van de aanpak van het Looplein;
  • De bouw van een aanzienlijk aantal woningen en de plannen voor nog meer;
  • Hierbij ook de ontwikkeling van een flink aantal inbreilocaties;
  • De regionale energiestrategie en de betekenis daarvan voor Heiloo
  • Een bijdrage aan het klimaatprogramma en initiatieven om natuur en recreatie verder te ontwikkelen.
  • Een fraaie spoortunnel die de doorstroming van het verkeer bevordert.

AANDACHTSPUNTEN

De volgende puntnen wil de VVD Heiloo graag onder de aandacht van het college brengen:

• Wij prijzen de inzet en de acties van de mensen die de gelden van ons herstelfonds beheren en verdelen. Hun rapportages waren helder, maar we constateren één belangrijke rode draad hierin, namelijk vaak het gebrek aan samenwerking en ook het ontbreken van de wil hiertoe. Hoewel het onze verenigingen vrijstaat om een eigen beleid te voeren, verzoeken wij het college toch om - daar waar dit mogelijk is en zeker daar waar dit gezien de situatie noodzakelijk is – aan te sturen op verdere samenwerking, desnoods door middel van financiële prikkels.

• Bij de bouw van woningen lijkt het er soms op dat wij de provincie niet aan onze kant hebben staan, maar dat men onze ambities tegenwerkt. Daar waar wij de noodzaak van bouwen onderschrijven, komen er steeds meer restricties waarbij het lijkt dat de ‘sense of urgency’ bij de provincie onbekend is en men nog leeft in de illusie dat er geen woningcrisis is, terwijl er voor onze starters nauwelijks mogelijkheden zijn om een betaalbare woning te kunnen verkrijgen. Wij hopen en verwachten dat het college alle mogelijke middelen zal inzetten om bij een dergelijke botsing van beleid alles op alles te zetten om het belang van onze woningzoekende inwoners te laten prevaleren boven achterhaalde prognoses.

• Wij begrijpen dat belanghebbenden gebruik maken van hun recht om bezwaar of beroep aan te tekenen bij bijvoorbeeld het bestemmingsplan Zandzoom. Waar we ons zorgen om maken is dat zo’n actie niet steeds ingegeven is door daadwerklijk met het plan samenhangende aspecten, maar meer ingegeven is vanuit een maatschappijkritische visie om ten koste van miljoenen uit de Heiloose schatkist een kikker, een vogel of een picogram stikstof belangrijker te vinden en dus overal maar tegen te zijn. Dit zonder enig perspectief te bieden op een ander - laat staan beter - alternatief. Het is belangrijk dat de burger in Heiloo zich realiseert dat dit hier speelt en dat zijn of haar belang daar niet mee gediend is.

• Wij maken ons zorgen over de ontwikkelingen bij de BUCH. Onze raad heeft een duidelijk signaal afgegeven door niet op voorhand de begroting van 2022 te accepteren. Wij wachten de reactie van het BUCH bestuur af.  Wij verwachten ook dat het BUCH bestuur de werkorganisatie aanspreekt als het gaat om het realiseren van besparingen binnen de organisatie.

• De plannen voor een basisschool in combinatie met een IKC in de Zandzoom worden steeds concreter. Wij geven het college graag mee met een verwijzing naar art. 23 van de grondwet dat wij er zeer aan hechten en het als een verplichting beschouwen dat dit een openbare school wordt. Het uitgangspunt van de grondwet is duidelijk: openbaar is normaal, bijzonder is bijzonder.

• Voor wat betreft de nieuwe wet Inburgering die in 2022 gaat gelden, dringen we er bij het college op aan om de strengere wetgeving te omarmen om zo de inburgering zo goed mogelijk te laten verlopen. De VVD verwelkomt politieke en oorlogsvluchtelingen die de Nederlandse normen en waarden willen omarmen. Als je niet integreert, doe je niet mee, zo blijkt in de praktijk. Dat is een ongewenst route voor het individu om iets op te bouwen, laat staan voor de cohesie in de gemeenschap.

• Al eerder hebben wij gepleit voor het plaatsen van een camera bij de ingang van de afvalbrengplaats om zo voor de inwoners duidelijk te maken of er een lange wachttijd is of niet; zo kan men het gunstigste moment voor inleveren plannen. Dit is nog steeds niet gebeurd. Wanneer kunnen we hierin actie verwachten?

• Samenvattend, de VVD steunt de voorstellen die het college doet bij deze kadernota inclusief de ruimtevragende voorstellen.