Zandzoom 2020

Voorzitter,

Het voorliggende bestemmingsplan en exploitatieplan Zandzoom vormt het sluitstuk van een lang traject waarin stap voor stap de wijze van inrichting van 5 van de 6 kamers van het gebied Zandzoom vorm heeft gekregen.  Na  het sluiten van de Overeenkomst Nieuwe Standwal in het voorjaar 2014 is het College samen met anderen aan de slag gegaan met het voorontwerp en het ontwerpbestemmings - en exploitatieplan. In 2017 heeft de Raad duidelijke kaders meegegeven aan het College over hoe Zandzoom eruit zou moeten zien en ook een besluit genomen over het  woningbouwprogrammering. Eind 2019 kwam een eind aan de pilot ihkv de Omgevingswet waarin via zg. Tafel van Zandzoom met de 55 eigenaren het plan ingericht zou moeten worden.  Dit heeft geresulteerd in 21 anterieure overeenkomsten met zo'n 30 partijen waarmee voor 90% van de aanwezige gronden afspraken zijn gemaakt over wat te bouwen en wat bij te dragen aan de noodzakelijke voorzieningen. Een mooie uitkomst voor deze pilot.

Na de terinzagelegging van het ontwerp bestemmingpslan zijn er 44 zienswijzen ontvangen. Op die van de Stichting Heilooze weg na zien al deze zienswijzen op inhoudelijke onderwerpen: bouwhoogte, extra woningen, maatwerk voor bestaande huidige situaties, bouwvlakken verschuiven, vorm en omvang bijgebouwen en hoogte van toegangshekken. Er zijn bij de commissie OR zes insprekers geweest die elk hun zienswijze hebben toelicht. Alle verzoeken en zienswijzen zijn redelijke verzoeken. De afweging is soms lastig. Kies je voor behoud cultuur-historische waarden of sta je toe dat extra gebouwd wordt bijvoorbeeld. Wat ons betreft heeft het College afgewogen en redelijk gereageerd en heeft dit geresulteerd in 44 wijzigingen van het plan.

Na al deze stappen besluit de Raad vanavond of de zo noodzakelijke woningbouw voor Heiloo en omgeving een stap dichterbij komt. Ook ik lees de kranten en zien verontrustende berichten over het voorliggende plan. Het zou  volstrekt onverantwoord zou zijn, niet voor inwoners maar voor projectontwikkelaars of opgesteld met de rug naar de samenleving. Ook wordt er een morele plicht gedaan om het aantal betaalbare woningen te verdubbelen. Ik ga daar nog op in.

Voor de VVD is consistent beleid van belang. De noodzaak om woningen te bouwen is groot, de markt in alle segmenten is oververhit waardoor prijzen al heel snel boven de norm voor sociale woon- en huur komen. Zeker als dat dan ook nog duurzaam en gasloos moet. Ook de aankoopprijzen voor de midden en dure woningen stijgt de pan uit. Via de Woonvisie hebben we in Heiloo inzicht gekregen in de demografische de ontwikkelingen in Heilloo. Daaruit blijkt een beperkt en op termijn afnemend tekort aan sociaal, en vooral een groot tekort voor de middengroep. Het gebrek aan doorstromingskansen is een belangrijke uitdaging voor deze gemeente, leert ons de Woonvisie.

Zandzoom biedt voor de VVD een oplossing voor de groepen sociaal en midden doordat er gebouwd wordt naar behoefte, danwel ruimte vrijkomt om door te kunnen schuiven. Daarnaast krijgt Heiloo er een prachtige wijk bij met heel veel groen en heel veel ruimte. Ook Heilooënaren en mensen uit de regio met een ruimere portemonnaie komen goed aan hun trekken. De VVD is daar content mee.

Zandzoom draagt direct bij aan het in de Woonvisie vermelde tekort aan sociaal. In alle 5 kamers wordt in fase 1 direct begonnen met bouw van 150 cat 1 en 2 woningen. Het plan is dus de beste optie om op korte termijn te voldoen aan de vraag naar die woningen. Ook op inbreilocaties elders in Heiloo liggen daar nog kansen. Sowieso zijn met Kennemer Wonen  in 2018 al prestatieafspraken gemaakt waarbij in 5 jaar tijd zo'n 200 woningen gebouwd worden. Momenteel loopt Heiloo daar 20 woningen op achter, maar die achterstand wordt met Zandzoom ruim ingehaald. Ook na die 5 jaar wordt op inbreilocaties en de zandzoom voor die groep nog flink gebouwd. De VVD constateert dat het college daarmee cf. Woonvisie op consistente wijze invulling geeft aan de bouwplannen.

Voor de VVD is van belang dat op het Bestemmingpslan 2020 nu een positief besluit volgt. De vele grondeigenaren in het gebied zitten al sinds 2005 te wachten en hebben nu ook recht op duidelijkheid daarover, in plaats van dat ze langer aan het lijntje worden gehouden.  Als de Raad geen positief besluit neemt dan geldt het bestemmingsplan uit 2005. Dan zet de Raad de deur wijd open voor eenieder om te bouwen zoals die wil. Die route creëert een chaotische situatie. Kortom, we moeten alleen hierom nu de laatste stap zetten in dit zorgvuldig doorgelopen proces.

Passief: Er zijn 2 voorbereidingbesluiten genomen (de laatst in 2018), waardoor de rem op bouw in het gebied is gezet. De VVD denkt dat een nieuw voorbereidingsbesluit om tijd te kopen zoals sommige partijen stellen, voor een rechter het niet gaat halen.

Er bereikten ons berichten als zou er geen juridische grondslag meer zijn nu dat de Raad van State uitspraak heeft gedaan in de verzetzaak mbt de afslag A9. Zoiets van "bouwen is gekoppeld aan afslag A9, geen afslag dan ook geen bouwplannen."  De VVD heeft de uitspraak en de ONS goed gelezen. Ten aanzien van de uitspraak geeft de Raad van State aan dat de Rechter destijds terecht het bestemmingsplan heeft vernietigd omdat door het wegvallen van de PAS-regeling niet voldaan werd aan bepalingen mbt de stikstofdepositie. De Raad van State geeft aan dat de rechter die keuze inderdaad had kunnen maken. Voor de VVD is van belang dat de Raad van State ook aangeeft in RO.5 dat "terecht door Heiloo en Castricum gesteld is dat met de gedane en eventuele aanvullende berekeningen een nieuwe en afdoende onderbouwing van de plannen kan worden gegeven." Met andere woorden: de uitspraak gaat alleen over de stikstofdepositie. Het principe dat er een afslag moet komen is niet door de RvS in twijfel getrokken, sterker nog de noodzaak wordt niet betwist. De Raad van State zet de deur wijd open voor Heiloo om snel met een nieuw stikstof-proof plan te komen voor de afslag A9. De VVD heeft al eerder aangegeven dat het college daar dan ook snel mee moet beginnen en liefst voor Pasen een planning en voorstel met financiële consequenties voor te overleggen. Wat ons betreft wordt het plan zo veel als kan ongewijzigd weer in procedure gebracht.

En dan nog de Overeenkomst Nieuwe Strandwal  en de vraag of bouwen en afslag aan elkaar gekoppeld zijn. Door provincie en gemeenten is via de ONS de koppeling bouwen en wonen losgelaten. Deze zat er bij Nofa 1 overigens nog wel in. Er hoeft dus niet eerst een afslag te liggen voordat gebouwd wordt. De VVD ziet dus nu geen juridische belemmering om met Zandzoom te starten. Dat er in 2030 sprake zal zijn van heel veel verkeer indien er geen afslag ligt, is voor de VVD duidelijk. Daarom moet die afslag er ook komen. Trouwens, ook nu al sta je als Heilooenaar vast als je per auto richting noord of zuid gaat.

Voorzitter,

Afsluitend. De VVD is van mening dat het Bestemmingsplan en Exploitatieplan Zandzoom zorgvuldig is voorbereid, juridisch en financieel goed in elkaar zit. Goed rekenschap geeft van de risico's en hoe hiermee om te gaan. Heiloo heeft die woningen keihard nodig.  Wat ons betreft dus een positief besluit.