Woningcategorie Zandzoom, wat is waar en niet waar?

Naar aanleiding van het artikel in het Noord Hollands Dagblad van 18 februari jl. wil ik graag een korte toelichting geven.

D66 wil kost wat kost vasthouden aan percentage 40-30-30 in de wijk Zandzoom. Ze doen daarmee voorkomen alsof ze de enige partij zijn die daarvoor staat. Dat is niet waar. Sinds 2005 geldt in Heiloo deze afspraak en er is ook altijd naar gehandeld. In de periode 2005 t/m 2013 is er maar liefst 52 % in de categorie 1 en 2 gebouwd en daarmee zitten we ver boven ons streven van 40%. Met name in de periode t/m 2010 is hiervan het gros gebouwd toen wethouder Rob Opdam van de VVD in het college zat. Bij de wisseling van het college na de gemeenteraadsverkiezingen van 2010  sprak de nieuwe wethouder, mevrouw Desiree Schmalschlager, van nota bene D66 haar legendarische woorden: “ik ga in mijn periode niet meer zoveel sociaal bouwen; dat is al voldoende gedaan door mijn voorganger. Toen hebben we niet van D66 gehoord dat ze het daarmee niet eens waren. Gelukkig heeft mevrouw Schmalslager de rit niet uitgezeten en heeft ze lang voor het einde van de collegeperiode ons dorp (waar ze overigens ook nooit gewoond heeft) alweer verlaten.

In 2014 tot halverwege 2015 is er bijna niet gebouwd in Heiloo. Toen daarna de grote bouwprojecten allemaal weer van de grond kwamen (Zuiderloo, Klein Varne,) is er gewoon weer verder geborduurd op het 40-30-30 principe, wederom met een VVD wethouder in het college.

Nu staan we echter voor een belangrijke keuze. Door negatieve resultaten uit het verleden die de prijs van de bouwgronden heeft beïnvloed (de crisis) moeten we de koers die ingezet was voor Zandzoom bij gaan stellen. Dat lijkt ons een vrij normaal traject. Als je schip op de klippen dreigt te lopen ga je een andere koers varen. Die koers ligt inderdaad bij het bijstellen van het aantal sociale woningbouwtypen in Zandzoom. Echter als we tussen de 25 en 30 % categorie 1 en 2 bouwen in Zandzoom komen we dorpsbreed nog altijd uit op 37.5 %. Dat de VVD geen woningen zou willen bouwen voor de burgers met een lager inkomen is dus volkomen onwaar. Wij hebben net als de andere partijen altijd het 40-30-30 principe nagestreefd. Maar een groot verlies gaan lijden met de norm of quitte spelen met 3 % afwijking is voor ons geen vraag maar een vast gegeven. Dan kiezen wij voor 3 % afwijking van de norm met een gezond financiële vooruitzicht.

Ik ben dan ook heel benieuwd wat de oplossing is van D66 om financieel gezond te blijven en 40 % sociaal te bouwen. Tot op heden is die uitgebleven. Zo is het makkelijk roepen voor de bühne.

40-30-30 geldt voor de VVD voor het hele dorp en niet per project!