Ik noem stikstof en de gevolgen voor de woningbouw in de Zandzoom en de
afslag A9, de herziening van het gemeentefonds en het te verwachten ravijn in
2026, de opvang van asielzoekers en statushouders, de energietransitie, de
noodzaklijke investeringen in de infrastructuur en de verlevendiging van ons
dorp; kortom, de onzekerheden nemen toe, terwijl wij staan te popelen om in actie
te komen.
De vrees is echter dat de Tweede Kamer het leeuwendeel van deze
onderwerpen controversieel zal verklaren, waardoor de facto de stilstand
intreedt.
Het goede nieuws is dat er wel op provinciaal niveau een akkoord is
gesloten. Wij hebben er alle vertrouwen in dat het team gedeputeerden aan de
slag gaat, waardoor de ontwikkelingen in Noord Holland de goede kant op gaan. Wij
zien de samenwerking tussen VVD, BBB en de andere twee partijen met vertrouwen
tegemoet. Als ik het akkoord doorneem, zie ik bijvoorbeeld dat de volgende
speerpunten zijn geformuleerd die ook voor ons van belang zijn:
- Steun aan gemeenten bij woningbouwopgaven;
- Medefinanciering van de afslag
A9;
- Opnieuw de mogelijkheden
onderzoeken van de verbinding A8-A9;
- Actief inzetten op de energietransitie, maar met de nadruk op zonnepanelen op daken.
KADERNOTA
Nu deze kadernota. Wij constateren dat het college (en daarom ook de raad) in een spagaat zit: enerzijds zijn er tientallen plannen die goed verwoord staan in het coalitiedocument en ook het zgn. Q-document van het college, een duidelijke planning per kwartaal en uitwerking van het collegeprogramma voor de komende jaren. Maar tegelijkertijd is het niet mogelijk om nu al de financiële onderbouwing van al die plannen te publiceren. En wij als raad moeten dan uitgaande van de beperkte middelen die we tot onze beschikking hebben, een prioriteit meegeven aan het college, want dat is de bedoeling van een kadernota: wij stellen die kaders.
In deze Kadernota
wordt ook het meerjarenperspectief geschetst. De komende 2 jaar ziet dat er nog
gunstig uit, maar vanaf 2026 gaat zich een ramp voltrekken, als er niet een
structurele oplossing komt. Vanaf 2026 lijkt het rijk vergeten te zijn dat de
gemeenten steeds meer taken toegeschoven hebben gekregen en nog steeds krijgen.
Wij zijn verheugd te constateren dat het VNG-congres met grote meerderheid een
motie heeft aangenomen waarin het rijk wordt opgeroepen om een perspectief te
bieden over de financiën na 2025 en wij onderschrijven de stelling van ex
voorzitter Jan van Zanen: ‘geen taken zonder knaken’. Maar waarschijnlijk wordt
ook dit controversieel verklaard en dus neemt de onzekerheid voor de gemeenten
nog verder toe. Wij zijn het ook eens met de nieuwe voorzitter van de VNG dat het
onaanvaardbaar is dat deze onzekerheid zo lang zal voortduren.
De VVD is echter ook van
mening dat het een verkeerd signaal zou zijn in de richting van het rijk, als
we nu al – uit vrees voor de niet sluitende begroting in 2026 – allerlei bezuinigingsmaatregelen
zouden nemen om het te verwachten gat te verkleinen. Laten we de komende twee jaren
het nu gepubliceerde perspectief als uitgangspunt nemen en dus geen extra ongedekte
uitgaven doen, maar ook het sombere perspectief van 2026 en 2027 handhaven als
duidelijk signaal van Heiloo aan Den Haag. Wij hebben er vertrouwen in dat de
lobby van de VNG en andere partijen effect zal hebben.
Ook nu al speculeren over het verhogen van de lasten voor de inwoners om dit gat te dichten, zou o.i. een zeer fout signaal zijn. Een motie hierover wordt door de gezamenlijke coalitie ingediend.
Anderzijds hebben we
een – zij het beperkte - mogelijkheid om investeringen te doen. Ook dit is
nodig en toont aan onze inwoners dat wij niet op onze handen zitten, maar hard
werken aan onderwerpen waaraan zij direct wat hebben. In de RIA bleek een budget
van 300.000 euro ongebruikt. Als dat bedrag structureel wordt ingezet komt dat
neer op een investeringsbedrag van zo’n 4 miljoen euro. Hierover hebben wij een
motie ingediend. De VVD acht het raadzaam om die 300.000 euro te benutten voor
de volgende onderwerpen:
-
Een
investering in de openbare ruimte van het Loo-plein gebied. Juist daarmee
trekken we de ontwikkeling los en wordt de aantrekkelijkheid vergroot;
-
Idem voor
het stationsgebied;
-
Aanvulling
van de investeringsopgave voor herontwikkeling van de Vennewatersweg. Als we
daar op korte termijn niets doen zijn we een subsidie van 2 miljoen kwijt.
Hiermee komt herinrichting van belangrijke verkeersknooppunten los;
-
Vooruitlopend
op de komst van de aansluiting A9 de Stationsweg/Zeeweg te reconstrueren;
-
Kansen
benutten voor infrastructuur als er co-financieringsmogelijkheden door
subsidies van EU/Rijk/Provincie zijn;
- Uitvoering geven aan het vast te stellen groenbeleidsplan, maar wel aan de hand van scenario’s;
Naast deze
noodzakelijke investeringen zijn er ook incidentele uitgaven die actueel zijn;
deze kunnen echter volgens ons ten laste van het positief resultaat van 2023 en
2024 gebracht worden. Ik noem:
-
Vervanging
van de bomen die door de storm Poly verloren zijn gegaan;;
-
Dit geldt
ook voor de eenmalige kosten voor de beleidsplannen en -visies;
Graag een bevestiging
van het college dat het deze visie deelt.
Niet speciefiek
genoemd, maar voor de VVD van groot belang:
-
bestemmingsplan
afslag A9;
-
bestemmingsplan
Zandzoom;
-
geluidsscherm
langs het spoor en energieleverend scherm langs de A9;
-
voortgang
maken met woningbouw op de inbreilocaties;
-
Verbeteren
van geluidsmeting van overvliegende vliegtuigen;
- Opstellen van een cultuurnota;
Dit is een deel van de ambitie van het coalitiedocument waarvan de VVD vindt dat hier vaart achter gezet moet worden.
AANDACHTSPUNTEN
De volgende punten wil de VVD Heiloo ook nog graag onder de aandacht van het college brengen:
- Wij maken ons zorgen over de ontwikkelingen bij de BUCH. Vorig jaar om deze tijd heeft het college ons verteld dat er sprake was van een capaciteitsprobleem. Toen resulteerde dat erin dat er geen medewerking werd verleend aan onderzoeken door de Rekenkamercommissie. Dat is inmiddels opgelost, maar in de wandelgangen vernemen we dat het capaciteitsprobleem niet structureel is opgelost. Bij de behandeling van de begroting 2024 van de werkorganisatie BUCH heeft onze raad een negatieve zienswijze afgegeven. Kan het college op dit moment al met nadere informatie komen?
- Een ander punt dat volgens ons ook met dit capaciteitsprobleem te maken heeft, is het feit dat wij benaderd worden door organisaties die in februari een aanvraag hebben ingediend voor steun ivm de sterk gestegen energiekosten en afgezien van een ontvangstbevestiging niets vernomen hebben. Klopt deze bewering en zo ja, wat is daar de oorzaak van? Kan het college iets laten weten over de voortgang van deze aanvragen, al is het maar waarom het zo lang duurt en/of wat het tijdpad van behandeling is? Of kan er een tussenstand gegeven worden?
· Wij zijn verheugd dat er extra capaciteit voor BOA’s is gekomen, maar zien ook dat de extra middelen niet direct aan de gemeente Heiloo ten goede komen, maar doorgesluisd worden naar de werkorganisatie BUCH. Vorig jaar hebben wij gevraagd dat het plan van inzet van deze extra BOA’s aan de raad wordt voorgelegd, opdat wij kunnen zien hoe deze gestalte krijgt. Dat is helaas nog niet gebeurd. Spijtig, des te meer omdat onlangs een bezoeker aan ons liberaal café meldde dat fout parkeren na 17 uur en in het weekend geen probleem is omdat de BOA’s kantoortijden aanhouden. We hopen dat het college ons kan toezeggen dat dit niet klopt. Als het wel klopt, komen wij daarop terug. Is het mogelijk om bij een volgende rapportage aan de raad over incidenten in ons dorp die de openbare orde betreffen, ook te betrekken welk percentage daarvan heeft plaatsgevonden na 17 uur en in het weekend?
- Wij kunnen in Nederland ons gelukkig prijzen dat we hier die vrijheid hebben. het is duidelijk dat vele landen en volkeren deze vrijheid niet kunnen ervaren. Dat betekent niet dat wij al die mensen die onderdrukt worden hier moeten opvangen. dat is onmogelijk. We zullen ons steentje bijdragen, net zoals alle gemeenten in Nederland dit behoren te doen.
- Niet alleen in Oekraine, Syrië of in communistische landen staat de vrijheid onder druk, ook in Iran is de situatie schrijnend. Een theocratie is per definitie ondemocratisch en verwerpelijk. Wij stellen voor dat – als er weer straatnamen in een nieuwe wijk moeten worden toegekend – gedacht wordt aan het eren van een aantal strijders voor de vrijheid; laat er bijvoorbeeld een “Mahsa Amini straat” komen, maar ook kun je denken aan Vara Vike-Freiberga, de eerste vrouwelijke president van Letland en Simone Veil, de liberale Franse politica die na twee Duitse concentratiekampen te hebben overleefd als eerste vrouw voorzitter van het Europees Parlement werd.
· Dit jaar herdenken we als belangrijke historische gebeurtenis dat in 1573, dus 450 jaar geleden, bij Alkmaar de victorie begon en dat de Spanjaarden werden verslagen. Het duurde nog tot 1648 voordat er een einde kwam aan de 80-jarige oorlog, maar de uiteindelijke overwinning kondigde zich op deze manier aan. Ik trek dit graag door naar het heden: de VVD is ervan overtuigd dat we met optimisme, inventiviteit, volharding en kordaat optreden veel van de bedreigingen en uitdagingen die op ons afkomen tot een goed einde kunnen brengen, en een weg vinden om om het ravijn heen te kunnen. En dan denk ik natuurlijk ook aan de A9, die weg gaat ons helpen om de bereikbaarheid en leefbaarheid te continueren.
- Samenvattend, de VVD heeft vertrouwen in de daadkracht van dit college
en steunt de voostellen die het doet bij deze kadernota.