Wensen van de VVD

DE VVD HEILOO: BLIJF BOUWEN AAN HEILOO!

Maandag 1 november vonden de algemene beschouwingen van de verschillende fracties in de gemeenteraad plaats tijdens de behandeling van de begroting van Heiloo voor 2022. De VVD fractie heeft bij monde van de fractievoorzitter René van Splunteren de zorgen geuit over de stagnerende woningbouw, nu de Raad van State het bestemmingsplan Zandzoom vernietigd heeft.

De VVD had daarom  twee moties opgesteld die met ruime meerderheid zijn aangenomen: de eerste hield in dat er nu snel vaart moet worden gemaakt met de reparatie van het bestemmingsplan Zandzoom, zodat het besluitvormingstraject nog voor de verkiezingen van maart 2022 afgerond is en de plannen ter inzage kunnen worden gelegd; de andere heeft het college opgeroepen om dan in ieder geval op andere plekken in het dorp (zgn. inbreilocaties) te zorgen voor woningbouw in de tussenliggende periode, zo lang als er geen start kan worden gemaakt met de bouw in de Zandzoom. De coalitie had zich ten doel gesteld minimaal 200 woningen per jaar te bouwen en dit moet doorgaan.

Daarnaast was de VVD van harte mede-indiener van een motie die bepleit dat Rijkswaterstaat vaart maakt met het plaatsen van een geluidswal langs de A9, niet alleen ter hoogte van Plan Oost, maar langs een flink stuk van de A9, in ieder geval langs de gehele gemeente Heiloo, waarbij deze wal geheel wordt bedekt met zonnepanelen, waardoor er een enorme energieopbrengst kan ontstaan en de wal zich voor een groot deel kan terugverdienen.

Ook heeft de VVD aandacht gevraagd voor de toenemende verkeersdrukte langs de Kennemerstraatweg en de Stationsweg en het college opgeroepen om snel te komen met een goed onderbouwd verkeersplan waarbij inspraak en participatie van de inwoners een must is. De afslag A9 moet er komen, maar zolang als die er niet is, moet er alle aandacht zijn voor een goede verkeersafwikkeling in Heiloo.

Aan het eind van zijn betoog heeft Van Splunteren nog een aantal speerpunten voor de nabije toekomst geuit, waarvan het de uitdrukkelijke wens van de VVD Heiloo is dat die spoedig gerealiseerd gaan worden; een greep hieruit:

·       de komst van een 2e sporthal;

·       een Masterplan voor de aanpak van het Looplein en het gebied daaromheen;

·       betere mogelijkheden voor het parkeren van fietsen bij het station;

·       permanent cameratoezicht bij het station tegen diefstallen;

·       eisen aan nieuwe inwoners op het gebied van inburgering;

·       de komst van een Cultuurraad, net zoals er al een Sportraad is, om de kunst en cultuur in Heiloo te coördineren en stimuleren.

Voor wie de gehele tekst wil lezen: deze is elders op de site te vinden.